söndag, september 07, 2008

Tillbaka med en lista

Vilken bok läste du senast?
Flyga Drake av Khaled Hosseini

Vilken bok läser du nu?
En smak av vin - Joanne Harris

Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Ganska jämt fördelat men kanske en övervikt på manliga.

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?
Om det är en bra bok ser jag inte fram emot att vända sista sidan...

Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
En blandning av vad som syns i olika media, genre och baksidetext. Och så är det ju mer sannolikt att jag köper en bok som är snygg också!

När blir en bok för lång?
En bra bok blir aldrig för lång.

Vilken bok blev du senast berörd/inspirerad av?
Flyga Drake eftersom den gav mig en tydligare idé om Afghanistan och de människor som lever där. Den självklara insikten om att ett helt folk lever sina liv där medans världen bara pratar om USA och talibaner.

Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Svårt att sätta genre-etiketter tycker jag. Men det är i alla fall mest skönlitterära böcker med varierande grad av verklighetsanknytning. Inga deckare och få biografier och faktaböcker.

Rekommendera 5 författare:
- Douglas Coupland
- Toni Morrison
- Per Anders Fogelström
- Arundhati Roy
- Sara Stridsberg

1 kommentar:

Miss Lyckad sa...

Vilken rolig lista!
Sara Stridsberg ligger och vilar just nu på mitt nattduksbord=).

Är allt bra med dig?

Kram

/ Miss Lyckad - Alla Missar säger Mjau -