söndag, oktober 26, 2008

Vampyrfrossa

Sommaren 2004 låg jag utomhus i en stockholmsförort och sträckläste John Ajvinde Lindqvists "Låt den rätte komma in". Välbekanta förortsmiljöer fick nya invånare när vampyrerna flyttade in. Det är en sån där läsupplevelse som man kommer ihåg. Jag kommer ihåg var jag var när jag läste, kommer ihåg vad jag kände och tänkte.

Igår såg jag filmen på bio. Jag hade höga förhoppningar och gick dit med skräckblandad förtjusning. Det kan ju, som vi alla vet, bli väldigt fel när bra böcker blir film. Men jag hade inte behövt vara ororlig för det jag fick se var den bästa film jag sett på väldigt länge. Bästa film ,alla kategorier. Sjukt bra foto, stämningarna var fantastiska, skådespelarna också.

Så ska man läsa boken eller se filmen? Måste du välja, så ta boken. Men mitt tips är att du gör både och.

1 kommentar:

Mike sa...

Kul, den måste ses!