torsdag, januari 07, 2010

Veda liv

Jag håller på och transformerar mitt liv till att bli ayurvediskt. Det är en ganska stor omställning och jag måste tänka efter hela tiden. Samtidigt är det fascinerande hur "fast" jag blivit i det hela. Hur jag har ändrat vissa saker jag trodde var självklara och nödvändiga i mitt liv och att det har varit jättelätt. Jag är inne i andra fasen nu tror jag, då jag tar det ett steg längre och försöker anamma det som inte gick så lätt till en början. Jag har läst på mycket och jag har mer kunskap kring varför det är bra att göra si eller så. Nu jobbar jag främst med matsmältningen. Inom ayurveda tror man att hela kroppens välbefinnande börjar och slutar i magen - därför är det väldigt viktigt att matsmältningen fungerar och att du äter rätt mat för just dig. De allmänna råden som ges är inte nya för någon men genom att läsa mycket om den ayurvediska synen på hälsa har jag börjat förstå hur viktiga de är.
  • Ät maten utan distraktioner. Alltså ingen tv, ingen tidning!
  • Tugga maten, tugga maten, tugga maten...
  • Ät inte motstridig föda. Innebär att man inte ska kombinera varm och kall mat/dryck.
  • Ät tills din mage är fylld till två tredjedelar.
  • Sitt och vila fem minuter efter måltiden.

Inga kommentarer: