lördag, september 15, 2007

Konsten att leva som man lär

En härlig kravfri lördag låg framför mig när jag vaknade vid halv tio i morse.

När jag står inför den situationen ser jag två val; gå upp med en gång och göra livsbejakande saker som att baka bröd, ta en promenad, måla en teckning eller så.
Eller ligga kvar i sängen och låta tiden gå och sen spendera den lediga dagen framför tvn och datorn och bara ta det lugnt.

Jag är så pretto att jag högt och tydligt gärna dikterar för andra att bejaka det goda i livet, helst varje dag bla bla bla.

Idag när jag hade chansen att ta mig samman. Jag hade inget att skylla på utan kände mig glad och utvilad var det ändå något litet som som konstigt nog drog min hand mot fjärrkontrollen och satte på tvn. Scenariot som följde sg ut ungefär som många andra sådana här dagar; sätta på tvn och somna om. Vakna två timmar senare. Gripas av panik och inse att allt härligt jag kunde ha gjort denna fina dag nu behöver klämmas in på betydligt färre timmar än det var tänkt och på grund av det förlorar alla härliga sysslor sin magi och skönhet och dränks i stress och förvirring.

Någon som vill ha mig som livsstilscoach kanske?! =)

Inga kommentarer: