torsdag, september 27, 2007

"Stureplansprofilerna" åter i rätten

Idag inleddes rättegången mot de så kallas "Stureplansprofilerna" i Svea Hovrätt. Det har skrivits mycket om det i tidningarna och bloggar idag.

När jag sitter och läser alla rapporter från rättegången och andras tankar och diskussioner kring detta bubblar det upp en miljon tankar och frågor i mig. Jag får inte bukt på det, kan inte reda ut en enda tanke. Det är svårt att egentligen hitta något som är objektivt skrivet, svårt att veta vilket ben man ska stå på. Om jag ska döma efter det jag läst så låter det helt otroligt att killarna friades i tingsrätten!

Bäst skriver i alla fall DN som har frågat Överåklagare Lisbeth Johansson om domstolarnas synsätt kring våldtäktsmål och vad de kan göra för att förbättra situationen. Viktiga och, för mig, en del nya frågor och tankesätt tas upp.

DN om rättegången

Överåklagare Lisbeth Johansson svarar på frågor

Bra blogg där ett brev till justitieministern från våldtäktsoffrets vän återges

Jag hoppas de visar att kvinnans upplevelser väger tungt och att hon varken behöver försvara sitt klädval eller sina sexualvanor för att bli tagen på allvar.

Den som lever får se hur det går...

Inga kommentarer: