tisdag, januari 22, 2008

Ekonomsmart.

Nytt år och nya tag brukar det ju heta.
Jag har helt tagit fasta på den devisen och har hittills lyckats bra.

Ny termin, ny kurs, ny kärlek, ny träningsmotivation, nya upptåg, ny musik....

Såå

Den nya kursen är Hälsoekonomi. INTRESSANT.
Hittills har jag fått lära mig följande:

Människan är dömd att befinna sig på en linje av NÖD eller TRSITESS.
Livet är ett enda långt problemlösande.

Läraren är något av en filosof och livskonstnär. Mycket utav allt. Och mycket högervridet ekonomsnack som han spyr ut över oss. Men ovanstående påstående var inte helt tappat.. fick mig att tänka, fundera, grunna lite grann.

Om människan inte lever i nöd och behöver kämpa för att få mat på bordet och tak över huvudet glider hon förr eller senare över till tristessens jäckande krav och leda. Det är där vi befinner oss. JAG. För att klara av den påfrestande tillvaron hittar jag ofta på problem som jag måste styra upp... det är nog nåt fel i den relationen, på cykeln eller min klädstil.... Det rullar på. Vad ska vi annars göra? Inget vi gör har någon mening. Så länge vi bara löser våra egna små triviala mödor. Det är något som är värt att acceptera men som går att förmildra: Hjälp andra, hjälp varandra. DO IT.

Nya tag.

Inga kommentarer: