torsdag, december 11, 2008

Mitt hem, min borg

Vaknar av obestämbara dunsar slag skrap.
Mina tankar går till målarna som hållt till i trapphuset de senaste veckorna. Jag trodde de var klara med sitt jobb. Jag försöker somna om.

Hoppar till av ett plötsligt högt ljud som skär genom lägenheten.
En borr sätter igång. Stötvis jobbar sig ljudet igenom väggarna som vid det här laget vibrerar i kapp med min säng.

Jag inser att det är grannarna i lägenheten under som renoverar.
Jag ser framför mig hur de skrapar och drar ner tapeter och sedan slipar kanterna fina.

Min puls slår snabbare. Axlarna spänner och katastrofen är ett faktum.

Noll isolering som det är i det här gamla sketna huset sitter jag nu framför datorn och känner hur bordets träfibrerna darrar. Darrar gör också mitt humör. Jag som är ledig hela förmiddagarna och brukar finna en viss tillfredsställelse i att vara hemma och pyssla.

Mitt hem, min borg är inget jag upplevt sedan jag flyttade från föräldrarnas villa.
Jag börjar ledsna på att leva mitt liv mitt i grannarnas kaos och vardagsbestyr.

Snälla, ge mig en väl isolerad liten villa mitt i stan, nu!!

Inga kommentarer: