måndag, december 08, 2008

Mystiskt mysigt

I ett litet toalettbås på Malmö museer gjorde jag en mystisk upptäckt. Den gjorde mig häpen, full i skratt och nyfiken. Också lite rädd. Började se mig om i det lilla båset, fanns det kanske en kamera gömd? Kände mig på något sätt övervakad. Jag funderade länge. Läste och grunnade. Bestämde mig för att ta ett kort. Dokumentera. Sedan rådfråga min vän som väntade utanför. Eller. Kan jag inte bara vara lite vågad. Spontan. Bara göra det. Ta tillfället i akt! Men. Menar de verkligen det jag tror? Kommer ett larm gå av så fort jag närmar mig? Bäst att låta bli. Bäst att hålla skojarna på halster en stund till. Eller låta de människor som förstår mystiskt mysiga saker själva hålla på med det. Inte ska jag komma och tro att det är menat för mig. Nej, ett kort räcker. Då kan jag i alla fall visa upp att jag har sett den. Skratta åt det. Tänka tillbaka och mumla att "det där var ju allt lite mysigt och lite mystiskt".

Inga kommentarer: