fredag, februari 06, 2009

Plötsligt

På väg till jobbet i morses så såg jag ett par saker som förbryllade mig. Sprickorna i fasaden öppnade sig för några sekunder och verkligheten lös in. En minibuss körde sakta förbi mig, mannen som körde rökte. Inget konstigt kan tyckas. Men på sidan av bilen fanns en logga för en förskola och i bak en varningsskylt för "akta barn". Såg framför mig hur barnen kliver in i den rökinpyrda bilen medan snubben tänder ännu en cigg.
På trottoarkanten stod längre fram en man i oranga och gult lysande arbetskläder. Han samtalade med en kvinna. De hukade sig över något. Han tog av sig hjälmen, greppade en flaska och drack några djupa klunkar. Så när som på några droppar sparade han till sitt kvinliga sällskap som tömde hela. Mannen skrockade lite, kollade åt bygget på andra sidan gatan och satte på sig hjälmen. Tillbaka till det tunga jobbet. För en stund värmd av de starka dropparna. Sprickan gick igen. En mamma med sin dotter passerade mig skrattandes på väg till dagis. Jag åkte in till kontoret för ännu en arbetsdag.

Inga kommentarer: