måndag, augusti 30, 2010

Läst i sommar


Sommarens läsning har till stor del bestått av klassiker:


Jane Eyre - en vis vän gav mig den med kommentar om att jag verkar gilla romantiska böcker (Twilight). Och ja, den var fantastisk! Så mycket högtidligt prat och lidelse. Jag längtar ännu med Jane trots att det var över en månad sedan jag lämnade henne.


Darling River - Sara Stridsbergs bok som baseras på klassikern Lolita av Nabokov. Språket som Stridsberg använder är vackrare än något annat jag läst. Måste genast låna Happy Sally som var hennes debut och som jag ännu inte har läst.


Lolita - Nabokovs förskräckligt hemska bok om pedofilen Humbert Humbert har fängslat mig de senaste två veckorna och är nu slutläst. Trots hemskheterna som skildras kunde jag omöjligen sluta läsa. Vilket språk! Vilken skicklighet! Han skildrar sexuell spänning utan att en enda gång nämna ett snuskigt ord, och på vilket sätt han gör det. Att läsa Lolita är en dubbelbottnad upplevelse kan man minst sagt säga.


Nu har jag börjat läsa en annan klassiker. Nämligen P D James Mord i sinnet. Jag gillar inte deckare och har heller inte riktigt fastnat för denna. Men ska ge den några dagar till.


Inga kommentarer: