måndag, augusti 30, 2010

Mad Men


Är hemma mycket på dagarna nu och har börjat kolla på Mad Men.

Alla tidningskrönikörer och bloggare verkar tycka något om denna serie och nu sällar jag mig till det sällskapet.

Det är en bra serie som innehåller det som alla serier innehåller; kärlek, svek och stereotyper.


Serien skilldrar hur männen i 60-talets New York pusslar ihop livet med karriär, älskarinnor och fruar och barn i förorten. Som feminist höjer jag ett och annat ögonbryn över att denna manstyp blir så hyllad och omtyckt. Det är som att folk tycker det är skönt att se de riktiga tölparna få lite upprättelse. Men det är inte bara det serien skilldrar. Den skilldrar i allra högsta grad hur dessa män slits mellan ideal och egna drömmar. Hur de inte ens kan skilja på ideal och de egna drömmarna, vilket lämnar dem ganska ensamma kvar.


Ensamma tragiska män och ensamma kvinnor med outnyttjad potential är vad jag ser i Mad Men. Ändå är jag ganska fast. De har ju vackra klänningar de där damerna.



Inga kommentarer: