onsdag, juni 10, 2009

Vuxna som orkar

Måste tipsa om en bra krönika av Belinda Olsson om hur vuxenvärlden och politikerna sviker dagens unga. Ni kan läsa den här: Vi sviker de unga när de behöver oss som mest.
Krönikan tar sitt avstamp i mordet på flickan i Stureby och tjejen som tog livet av sig på ett vårdboende innan hon skulle vittna mot sin våldtäktsman. Olsson gör en viktig poäng när hon berättar hur hennes föräldrar var de enda som envisades med att hämta efter festerna på högstadiet, hur inga andra föräldrar gjorde det. Att hon med avund såg sin kompisar vara ute hur länge som helst utan regler om tider osv. Och hur hon senare har förstått att det var hon som hade det bäst. Att flera av hennes kompisar faktiskt var avundssjuka på henne för att hon hade närvarande föräldrar som orkade sätta upp regler.

Jag hade själv ganska tuffa regler att tackla när jag var i tonåren. Jag ljög och spelade totalt på min "duktiga-flicka-image" gentemot föräldrar och andra vuxna för att inte missa något som ALLA ANDRA fick göra. De hårda reglerna och ständiga uppassandet med skjutsning och hämtning uppskattades inte av mig vill jag lova. Men när jag ser tillbaka på det var det bra, det höll tillbaka mig lite grann i alla fall och det kan ha varit det som avgjorde mitt öde alla kvällar med häxblandning, fylla och konstigt umgänge. Det är jag glad för idag.

Inga kommentarer: