tisdag, augusti 25, 2009

Så bra det kan bli

Under våren oroade jag mig över att min projektanställning skulle ta slut sista juni. Skulle jag få förlängt? Vad skulle mina arbetsuppgifter i så fall bli? Vill jag jobba kvar där? Vad ska jag göra om jag INTE får förlängt? Hur ska jag få pengar?

Oro och inga lösningar verkade ligga i mina händer.

Sakta började jag förstå att jag ville göra något eget. Sysselsatte mig med att planera och strukturera, som för att skapa egen trygghet. Det gick ganska bra och jag gjorde det samtidigt som jag jobbade heltid. Sen fick jag reda på vilket jobb jag skulle kunna få till hösten men tackade i princip nej för det var för tråkigt. "Jaha, och nu då?!" tänkte jag när jag tagit det beslutet. Det är ju lågkonjunktur, jag hade på känn att mitt egna projekt inte skulle funka och ja, jag skulle plugga 50 %, det gör en ju inte direkt rik.

Osäker vår som så många vårar tidigare. Vad ska hända till hösten? Hur ska jag få pengar?

Skillnaden nu var att jag tacklade det bättre. Jag kände att jag hade flyt och sparade pengar till hyran framöver. Den ofrivilliga "ledighet" som drabbade mig och som nu är inne på sin sista vecka borde (sett till tidigare sånna perioder i mitt liv) ha varit förödande. Tidigare har jag varit deprimerad, slitit mitt hår, haft ångest och blivit extremt krävande. Men nu när jag summerar de nio veckor jag varit ledig så är jag hänförd.

Det låter kanske självgott att vara hänförd av sig själv. Men det är en bedrift, en extrem skillnad och en utveckling hos mig själv som jag misstrodde någonsin skulle komma. Jag har kunnat njuta av att vara ledig. Jag har inte haft en dag av ångest under dessa nio veckor. Jag är lugn men visst blir jag stressad och känner krav på att prestera bara för sakens skull för att känna att dagen har varit meningsfull men det har varit sjukt härligt ändå!

Med denna nuvunna förmåga ska jag se till att göra nästa "ledighet" ännu bättre genom att se den som en schysst möjlighet att slippa jobba ett tag. Kunna ta tag i annat, prioritera annorlunda. Utveckling. Och jag har gjort hela jobbet själv.

p.s det har alltså löst sig så att jag fick erbjuande för tre veckor sen om ett nytt spännande jobb på min gamla arbetsplats på 60 % och jag ska plugga 50 % =)

Inga kommentarer: