lördag, december 15, 2007

Bäst år 2007

Nu är det dags att summera året som jag lovade i tidigare inlägg. Det är ju inte lätt! Dels måste man ju komma ihåg sånt man gjorde för typ 8 månader sen och så måste man välja. Jag har gjort mitt bästa och har allt kompromissat med väljandet på vissa ställen där det är omöjligt att välja 1 vinnare. Jag börjar med det viktigaste: musiken!

Bästa Konsert: Regina Spektor på Södra teatern. Det var en magisk kväll med underbart sällskap!

Bästa kvinnliga artist: Feist. Hennes skiva The Reminder har spelats hela året. Maia Hirasawa kommer på en väldigt stark andraplats!

Bästa manliga artist: Moneybrother. Sommarturné med två av Sveriges bästa "nya" artister; Säkert! och Salem al Fakir, ny skiva som helt klart lever upp till förväntningarna. Nu kan Moneybrother inte bli mer Bruce. Undrar vad det blir nästa år?!

Bästa grupp: Florence Valentin. Förband till Moneybrothers höstturné, bättre kan det inte bli! Grymma live, grymma ideal, grymma låtar.

Bästa låt: Pokerkväll i Vårby gård med Florence Valentin. Årets partylåt!

Filmtoppen:
- The Science of Sleep
- Blodd Diamond
- Children of Men
-Efter bröllopet

Bästa serie: Californiacation

Boktoppen:
- Girlfriend in a Coma av Douglas Coupland
- Fågelbovägen 32 av Sara Kadefors
- Drömfakulteten av Sara Stridsberg

Inga av de här böckerna kom ut i år men det struntar jag i. Jag har läst dem i år och för mig är de bäst 2007 =)

Bästa beslut: Att spendera sommaren i Malmö

Bästa utekväll: Sista helgen på Malmöfestivalen. Anna, Kristin, Arvingarna, Debaser!

Bästa känslan: Vinden i håret, solen i ansiktet, Öresundbron i sikte och havet stort o mäktigt framför; Västra hamnen i Malmö!

Bästa Västeråsare: Henrik


Det var allt för nu. Jag kanske kommer på en massa andra "bäst år 2007" och utökar listan senare. För det här året har gett mig en bra känsla.

3 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Unknown sa...

Yejj malmö! God jul bästa du

Mike sa...

Californication, riktigt jäkla skön!