måndag, april 20, 2009

Udda

Det började med att den rödhåriga kvinnan på den gula cykeln inte mötte mig när jag stod vid övergångsstället. En snabb reflektion över det. Lite längre fram på vägen mötte jag en liten familj som jag aldrig tidigare sett. Inte just där, just den tiden. Jag cyklade gatan upp och noterade att mannen i den gråa bilen vant svängde upp på parkeringen vid kyrkogården. Jag såg att han klev ur och lutade sig mot bilen för att fånga lite sol. Vid rödlyset stod en kvinna och väntade framför mig. Bak på cykeln hade hon ett barn med mycket fin rosa cykelhjälm. Vi följdes åt hela vägen till mitt jobb. Hon svängde in på samma lilla cykelväg som jag, som vanligtvis ingen annan gör. Vid det här laget började jag bli förvirrad. Vad är klockan egentligen? Det enda som har varit sig likt den här morgonen var mannen på kyrkogården. Är jag en timme fel? Jag kollade förbryllat på klockan innan jag gick in genom dörren till jobbet. Allt var i sin ordning. Men jag saknade den rödhåriga kvinnan på den gula cykeln. Jag saknade rastakillen som verkar jobba på hundpensionat för han har alltid typ sex hundar med sig på morgonpromenaden. Vaknade alla som färdas samma väg som jag upp i morse och bestämde sig för att cykla en annan väg till jobbet, ta sovmorgon eller har varenda jäkel förlorat jobbet?

Inga kommentarer: