måndag, mars 16, 2009

Apan - det är jag

"Äter du ALLTID så nyttigt? På riktigt?"
"Någon gång ibland är det faktiskt inte så farligt att äta en chokladkaka".

Höjda ögonbryn. Frågor fyllda av tvivel, avundssjuka och förundran.

Det är mycket intressant att följa hur vissa av mina kollegor registrerar vad jag äter och vad jag säger om mat/hälsa. Signaler registreras som jag inte ens trodde jag sände ut. Det har helt klart gått fram att jag försöker äta nyttigt och tränar samt att jag har examen i något som har med hälsa att göra. Det är ganska fascinerande att höra den underliggande bitterheten i deras frågor. Men det är inte bara bitterhet utan också förundran.

En gång varje månad börjar de gå på pulverdiet. De håller ut i ett par, tre dagar sedan faller de igenom. Nederlaget svider lika mycket varje gång men vid det här laget har de gett upp redan innan de börjat. Det de inte kan förstå är att jag varken bantar eller svälter mig utan helt enkelt försöker äta nyttigt majoriteten av mina måltider så att jag där imellan kan unna mig en kaka eller choklad.

Jag är en alien på okänd mark. De studerar mig som en apa i bur. Jag stirrar nyfiket tillbaka. Det är spännande att vara i smörgåstårtornas paradis. Jag är apan i buren som alla kollar på och de vill så gärna att jag ska apa efter!

Inga kommentarer: