fredag, mars 27, 2009

"Oerhört kränkande"

DN rapporterar om att en ung kille i berusat tillstånd har blivit våldtagen av flera jämnåriga på en privat fest i Kumla. En tragisk händelse så klart med förödande konsekvenser för alla inblandade. Två män står nu inför rätta och misstankar riktas mot ytterligare några personer.

Jag läser nyheten och reagerar starkt på sista raden i artikeln. Örebropolisens uttalande lyder: "Detta är mycket ovanligt och oerhört kränkande för 17-åringen." Det ÄR kränkande och det är ovanligt att en man blir utsatt för våldtäkt av det här slaget. Men vad som också är ovanligt är denna typ av uttalanden i samband med någon av alla de våldtäkter som varje dag genomförs på kvinnor runt om i Sverige.

Två män sitter häktade och jag skulle gärna vilja vara med i rättsalen om en rättegång blir av. Frågor jag har förstått är närmast praxis i våldtäkträttegångar förväntar jag mig dock inte att höra i det här fallet... Men vem vet: "Hur full var du egentligen?" "Vad hade du på dig för kläder?" "Visade du verkligen tydligt att du inte ville ha de åtalades kön upp i analen?"

Inga kommentarer: