fredag, mars 13, 2009

Var ska man börja?

Har varit på intervju för ett styrelseuppdrag jag är intresserad av. Visste inget om hur styrelsen arbetade innan jag kom in på intervjun och möttes av tre mycket kompetenta människor från valberedningen. Efter redogörelsen av styrelsens sammansättning satt jag längst ut på stolen redo att gå därifrån. Då kom frågan: "Vad tror du att du kan tillföra i styrelsen?". Jag tog ett djupt andetag och bestämde mig för att inte rusa till närmaste nödutgång utan jag började prata. Pratade och pratade om mina kvaliteter och vad jag skulle kunna tillföra. Sedan blev jag tyst. Alla var tysta. De tänkte och bearbetade tills den mycket myndige ordföranden kom med en lång redogöresle för varför han tyckte jag skulle platsa. Problemet är väl bara att han sedan la till en rad brasklappar för varför jag inte skulle passa.



Mina känslor var blandade när jag gick därifrån. Det är absolut inte helt kört. Men frågan som kommer till mig hela tiden är: Var ska man börja? Om varenda människa i den relativt lilla styrelsen antingen är någon sorts chef på Skanska, arkitekt eller personalchef över ett hundratal personer så var kommer jag då in? Spännande att se om jag med min högskolekompetens och unga ålder blir tillfrågad. I will keep you updated!

Inga kommentarer: