måndag, mars 02, 2009

Luciano Astudillo

Yes, box. Äntligen kom jag iväg på mitt andra möte med S-studenterna ! Möte var det inte så mycket utan mest diskussion med sossarnas Luciano Astudillo. Han är ansvarig för Arbetslinjen som är sossarnas jobbpolitik. Och jag kan bara säga att jag är grymt förvånad över en del saker han tog upp. Bland annat beskrev han på pricken en problematik som vänstern har som min pappa väldigt upprört diskuterade med mig igår. Det handlade om främligsfientlighet, media och alliansen. Som bakgrundsfakta bör ni veta att min far är en riktig 40-talist-gråsosse som stenhårt tror på de kollektiva och solidariska idealen.

främligsfientlighet media Alliansen.

De lever i symbios de där tre. Alliansen matar svenska folket med de betryggande svar de vill ha om: invandrare, trygghet, krav, svenskaundervisning, krav, trygghet, invandrare....

Det pappa var upprörd över var att Alliansen är de enda i svensk politik som möter Svenssons argument om "svenska fängelser som överbefolkas av invandrare", om "invandrare som aldrig kommer ut i arbete", om "att man inte ska ta emot fler än man kan ta hand om och Sverige har minsann nåt den kvoten för längesen".

Jag höll med honom. För jag har inte sett vänsterblocket bemöta dessa frågor alls och har själv gått och fasat över vad det kan få för konsekvenser på valdagen.

Efter kvällens möte är jag fortfarande lite frågande om vad Sossarna har för plan för att förhindra att tappa fler väljare till Sd och Alliansen på den här frågan. MEN ljuset har ändå klarnat. Luciano beskrev situationen på pricken som min pappa. Han var helt medveten om hur diskussionen kring köksborden går och var frustrerad över hur den politiska debatten förs kring dessa frågor.Det som blev tydligt efter samtalet var att tyvärr går en hel massa tid för Mona &co åt till att parera Alliansens försök att spela på främlingsfientlighet för att vinna valet 2010. INTE till att formulera den egna politiken. Det ska det bli ändring på hoppas jag och jag ska med spänning följa utvecklingen.

Politik är strategi, det har jag för längesedan insett. Men jag trodde inte att det i vår tid skulle finnas etablerade partier som är villiga att spela på människors rädsla och otrygghet för att vinna ett val idag. Tyvärr så finns det ett flertal sådana i svensk politik.

Inga kommentarer: