onsdag, maj 06, 2009

En princip för alla?

Det stod en kvinna utanför Åhléns igår och sålde de hemlösas tidning Aluma.
Jag köper av princip alltid tidningen när försäljaren är kvinna. De flesta försäljarna är män precis som de flesta hemlösa är män så oftast blir det att jag först köper tidningen av en man. I stort sett varje månad blir det så att jag köper två tidningar.

Hemlösa kvinnor har om möjligt en ännu sämre tillvaro än de hemlösa männen. De har ofta ingenstans att ta vägen där de kan få hjälp efter sina behov och få vara i fred från sexuella trkasserier och våld från män. Män och kvinnors behov skiljer sig åt på flera sätt och samhällets insatser för hemlösa med missbrukarproblem och ofta psykisk sjukdom är helt anpassad till män. Med undantag till separatistiska verksamheter som t ex boende för enbart kvinnor.

Det är en av anledningarna till att jag alltid köper Aluma av kvinnor.
Den andra anledningen till att jag har köpt de hemlösas tidningar regelbundet i både Stockholm och Malmö är att de helt enkelt är väldigt bra.

Gå in och läs på nätet, köp en tidning eller två eller fixa så att din arbetsgivare blir prenumerant.

Aluma

Situation Sthlm

Inga kommentarer: